Permaculture in public School: an experience in Ecoformation
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17617302Keywords:
Ecoformation, History of Permaculture, Creative Ecoformative ProjectAbstract
The research sought pragmatic and methodological congruences between Permaculture and Ecoformation. The objective was to identify factors in the school that promote Permaculture projects combined with Ecoformation, and awaken an education from life and for life. The research took place at the Escola Reunida Professora Targina Boaventura da Costa, in Paulo Lopes, located on the edge of important environmental protection areas in Santa Catarina and was based on the experience of educators and students involving creativity, collaboration, resilience, the experience of interconnection and the notion of interdependence. The proposal provided an opportunity to raise awareness and transform people and spaces.
Downloads
References
Brasil, M. da E. (2018). Base Nacional Comum Curricular. https://basenacionalcomum.mec.gov.br/
FATMA, F. E. do M. A. (2009). Parque Estadual Da Serra Do Tabuleiro: Retratos Da Flora E Da Fauna. Criag.
Holmgren, D. (2013). Permacultura: Princípios e caminhos além da sustentabilidade. Via Sapiens.
Morin, Edgar. (2005). Introdução ao pensamento complexo. Sulina.
Nanni, A. S., Nór, S., Martins, P., Venturi, M., Sigolo, R. P., Corrêa, C. H., Blankensteyn, A., Couto, I. C., & Pessoa, Y. E. C. M. (2019). Ensinando permacultura. Editora da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/204906
Paulo Lopes. (2022). Projeto Político Pedagógico da Escola Reunida Professora Targina Boaventura da Costa. Secretaria Municipal de Educação. https://paulolopes.sc.gov.br/uploads/sites/288/2024/03/2557775_PPP_2022____ESCOLA_TARGINA.pdf
Rede NEPerma Brasil. (2022). Ensinando permacultura (2o ed.). UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/241903
Rocha, N. M., Schroeder, E., & Batista, K. Z. S. (2024). Criança & Natureza—Aprendizagem e Desenvolvimento Infantil em Ambientes Naturais [Dissertação de Mestrado Profissional, Universidade Regional de Blumenau - FURB]. https://bu.furb.br/consulta/portalConsulta/recuperaMfnCompleto.php?menu=rapida&CdMFN=370250
Santa Catarina. (2019). Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Secretaria de Estado da Educação. http://www.cee.sc.gov.br/index.php/curriculo-base-do-territorio-catarinense
Torre, S., Pujol, M. A., & Moraes, M. C. (2008). Decálogo sobre Transdisciplinaridade e Ecoformação. Em S. de La Torre, M. A. Pujol, & M. C. Moraes (Org.), Transdisciplinaridade e Ecoformação: Um novo olhar sobre a educação. TRIOM.
Torre, S., & Zwierewicz, M. (2009). Projetos Criativos Ecoformadores. Em de la Torre & Z. Zwierewicz (Org.), Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência na educação (p. 208). Insular. https://insular.com.br/produto/uma-escola-para-o-seculo-xxi-escolas-criativas-e-resiliencia-na-educacao/
UNESCO. (2016). Glossário de terminologia curricular. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223059_por
Vasques, M. A. (2024). Permacultura na Escola pública: Uma experiência em Ecoformação [Trabalho de Conclusão de Curso (especialização), Universidade Federal de Santa Catarina]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/256545
Zwierewicz, M., Simão, V. L., & Silva e Souza, Ve. L. (Org.). (2019). Ecoformação de professores com polinização de Escolas Criativas. UNIARP.
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Marjorie Vasques, Jeane Pukall

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All content is licensed under Creative Commons - Attribution-No Derivatives-No Derivatives. Creative commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).


