Permaculture in public School: an experience in Ecoformation

Authors

  • Marjorie Vasques Secretaria Municipal de Paulo Lopes
  • Jeane Pukall Rede Internacional de Escolas Criativas

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17617302

Keywords:

Ecoformation, History of Permaculture, Creative Ecoformative Project

Abstract

The research sought pragmatic and methodological congruences between Permaculture and Ecoformation. The objective was to identify factors in the school that promote Permaculture projects combined with Ecoformation, and awaken an education from life and for life. The research took place at the Escola Reunida Professora Targina Boaventura da Costa, in Paulo Lopes, located on the edge of important environmental protection areas in Santa Catarina and was based on the experience of educators and students involving creativity, collaboration, resilience, the experience of interconnection and the notion of interdependence. The proposal provided an opportunity to raise awareness and transform people and spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil, M. da E. (2018). Base Nacional Comum Curricular. https://basenacionalcomum.mec.gov.br/

FATMA, F. E. do M. A. (2009). Parque Estadual Da Serra Do Tabuleiro: Retratos Da Flora E Da Fauna. Criag.

Holmgren, D. (2013). Permacultura: Princípios e caminhos além da sustentabilidade. Via Sapiens.

Morin, Edgar. (2005). Introdução ao pensamento complexo. Sulina.

Nanni, A. S., Nór, S., Martins, P., Venturi, M., Sigolo, R. P., Corrêa, C. H., Blankensteyn, A., Couto, I. C., & Pessoa, Y. E. C. M. (2019). Ensinando permacultura. Editora da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/204906

Paulo Lopes. (2022). Projeto Político Pedagógico da Escola Reunida Professora Targina Boaventura da Costa. Secretaria Municipal de Educação. https://paulolopes.sc.gov.br/uploads/sites/288/2024/03/2557775_PPP_2022____ESCOLA_TARGINA.pdf

Rede NEPerma Brasil. (2022). Ensinando permacultura (2o ed.). UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/241903

Rocha, N. M., Schroeder, E., & Batista, K. Z. S. (2024). Criança & Natureza—Aprendizagem e Desenvolvimento Infantil em Ambientes Naturais [Dissertação de Mestrado Profissional, Universidade Regional de Blumenau - FURB]. https://bu.furb.br/consulta/portalConsulta/recuperaMfnCompleto.php?menu=rapida&CdMFN=370250

Santa Catarina. (2019). Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Secretaria de Estado da Educação. http://www.cee.sc.gov.br/index.php/curriculo-base-do-territorio-catarinense

Torre, S., Pujol, M. A., & Moraes, M. C. (2008). Decálogo sobre Transdisciplinaridade e Ecoformação. Em S. de La Torre, M. A. Pujol, & M. C. Moraes (Org.), Transdisciplinaridade e Ecoformação: Um novo olhar sobre a educação. TRIOM.

Torre, S., & Zwierewicz, M. (2009). Projetos Criativos Ecoformadores. Em de la Torre & Z. Zwierewicz (Org.), Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência na educação (p. 208). Insular. https://insular.com.br/produto/uma-escola-para-o-seculo-xxi-escolas-criativas-e-resiliencia-na-educacao/

UNESCO. (2016). Glossário de terminologia curricular. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223059_por

Vasques, M. A. (2024). Permacultura na Escola pública: Uma experiência em Ecoformação [Trabalho de Conclusão de Curso (especialização), Universidade Federal de Santa Catarina]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/256545

Zwierewicz, M., Simão, V. L., & Silva e Souza, Ve. L. (Org.). (2019). Ecoformação de professores com polinização de Escolas Criativas. UNIARP.

Published

2025-11-15

How to Cite

Vasques, M., & Pukall, J. (2025). Permaculture in public School: an experience in Ecoformation. Perma, 3(1), e31202503. https://doi.org/10.5281/zenodo.17617302

Issue

Section

Experience reports

Categories